Ditt meddelande har skickats!


Top Header
Du är här: Startsida - Nyheter - Nytrendigt bacon firar 125 år



Nytrendigt bacon firar 125 år

2012-06-08 11:13:18
Bacon har länge varit en självklar del av den svenska husmanskosten. Men på senare år har vi hittat nya sätt att äta den. Ett företag på den svenska marknaden firar nu att de har varit en del av baconets utveckling i 125 år.


Vissa matvaror tar vi för givet, därför att de alltid bara har funnits där. Men ibland får vi anledning att reflektera över dem. Därför att de hittar nya vägar in i vår vardag.
Mikael Gobbert är försäljningschef på kött- och charkföretaget Tulip Food Company, som levererar kvalitetsbacon till svenska restauranger och storhushåll. Han ser ett nytt intresse för baconets olika användningsområden.
– Helt klart är det så. Folk har börjat se det som en variationsrik produkt som kan ingå i massor av spännande rätter.

I år fyller Tulip 125 år. Företagets födelsedag sammanfaller med en renässans för bacon i Sverige. Utöver klassisk husman med stekfläsk – som är en stående rätt på svenska lunchrestauranger varje tisdag – äter vi fräsch baconsallad, pasta med bacon och läcker baconmacka.

Många tar gärna en lång söndagsbrunch där bacon ingår. Mer än någonsin tidigare har vi hittat olika rätter att inkludera bacon i, vilket Tulip följer upp med olika produkter.

Som till exempel tärnat och förstekt bacon. Mikael Gobbert tror att framgång i branschen bygger på bra råvaror och variation i utbudet.
– Vi tillverkar ett bacon av hög och jämn kvalité. Med det, och ett mångsidigt sortiment, kommer man långt.

Baconkulturen ser olika ut i olika länder. I England äter man bacon och ägg till frukost, i USA har man den klassiska BLT-mackan (bacon, sallad och tomat) medan svensk bacon framför allt har använts som en smakförstärkare.

I slutändan bygger baconets popularitet på en beprövad tradition, någonting som man också är i allra högsta grad medveten om på Tulip. Där använder man samma recept i dag som man gjorde för 125 år sedan.
– Vi arbetar hela tiden på att utveckla och förbättra baconprodukterna. Men samtidigt måste man värna om det som gör att folk älskar bacon, att det är en riktigt god köttprodukt, säger Mikael Gobbert.







Bli Prenumerant
GRATIS! Gör som över 33.000 kollegor. Få fribiljetter till mässor, intressanta branschnyheter & jobberbjudanden via vårt månadsutskick!




Avregistrera min email
Facebook

Gilla oss på Facebook och få dom senaste nyheterna, spännande jobberbjudanden och inbjudningar till mässor.

 

 

 

 

 


 

Om Hotell- & Restaurangtorget

Hotell & Restaurangtorget grundades 2006 och är idag Sveriges största marknadsplats för alla som är verksamma inom hotell- restaurang-, café-, storkök- och fastfoodbranschen.

Här finns en branschguide där du hittar alla leverantörer av alltifrån kassasystem till restaurangutrustning till komplett hotellinredning.

Här söker du & hittar din personal. Med nyhetsbrevet håller vi dig uppdaterad på vad som händer i branschen när det gäller nya produkter och tjänster. I forumet diskuteras allt mellan himmel och jord.

Kort & gott. Här hittar du allt du behöver till din rörelse, på ett och samma ställe!

Eftersom man inte är bättre än sin sista omelett så får du gärna höra av dig om du har synpunkter på hur vi kan göra Hotell- & Restaurangtorget ännu bättre!

Med positiva hälsningar

Daniel Spendrup
daniel@hrtorget.se
035 - 12 30 56

 


ANNONSERA PÅ HRTORGET
 

Epost: info@hrtorget.se

 

Telefon : 035 - 12 30 56

Hotell- & Restaurangtorget
Kristinebergsvägen 15
302 42 Halmstad

Sitemap